Sunday, June 19, 2011

Marble Cake..=]

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Assalamualaikum sume...
ok2,tak nak lengah2kan masa..
hari ini saya nak share sikit resepi yg saya buat 
petang tadi..wahaha!semangat giler tau nak post entry kali nie..
sebab resepi saya tue menjadi untuk 1st tyme 
kali nyerh..tak delah gempak sangat pun resepi tue tapi saya 
still nak post gak!kekeke...

jeng...
jeng....
jeng...!!

resepi yg saya nak share tue 
adalah...............

*MARBLE CAKE*
pheeewiiittttt!!!!

*gempak tak...2x..padahal google semata2..=P

cepat2x amik pen & kertas...
oppssss!naty2 kan sekarang sume nyerh di hujung jari...
so,kopi & pasta jewk lah..laju sikit kan...
hehe..kopi & pasta tue..copy & paste lah...
*dpt ayat nie dr membe..sorry kwn copy ayat kamu..=P

aiyakkk!! bahan2 nak buat kek nie senang jewk,,mesti ada 
punye kat dapur korang tue..tak caye p tgk naty...

1) 1 cawan mentega
2)1 cawan gula kastor
*me guna gula pasir jewk & blend jap
 sebab kastor xde..ngeee
3) 3 biji telur
4) 1 sudu kecil esen vanila
5) 3 cawan tepung gandum
6) 1 sudu kecil baking powder
7) 3 sudu serbuk koko
8) 50ml susu segar

hah!kan saya dah cakap,mesti ade punye bahan2 
nie kat dapur korang tue...so,mulakan acara seterus nyerh
*ntah pape ayat lah saya guna nie kan..

mula2 sekali anda kenalah......
1)baca basmallah dulu,moga2 kek korang menjadi...
2) pukul mentega & gula
3) masukkan telur & esen vanilla
4) masukkan tepung slow2 & baking powder
5) bila dah sebati sume nyerh, masukkan susu
6) bahagikan adunan kpd 2..sebab 1 magkuk utk adunan putih 
& 1 lagi masukkan serbuk koko..
7) masukkan dalam loyang, kena ingat selang-selikan adunan tadi tau..
(putih-coklat2x)
*saya hentam jewk tadi..malas punye pasal..hehe
8) bakar selama 40 minit..

bila dah siap,bolehlah dihidangkan..tapi pastikan sejuk a.k.a suam2 suku
*rosak bahasa ibunda aku..
plus lau dihidangkan dgn secawan teh/kopi..
masyukkk!

nie lah hasil kek saya, tak nampak menarik sangat pun..
tapi hati berbunga2 bila my abah,mak & my sapik kata......
"shedappp lah dik!"
*wow!ada chance nak wat lagie nie..ngeee


*psssttt2x..pasan x my plate tue ade bunga "ros"..=P

k,selamat mencuba..^_^

notakasih:Buatlah sesuatu itu dengan ikhlas & penuh kasih..insya'Allah
menjadi sume nyerh..sesungguhnya Allah yg bagi nikmat sedap itu..
Alhamdulillah..:')

No comments:

Post a Comment